8 Replies Latest reply on Mar 16, 2013 7:48 AM by Néstor

Mi procesador eleva la temperatura a 90 grados C: Intel i3 330M.

Néstor

Hola gente!

tengo problema con mi notebook que la temperatura del procesador se eleva a 90 grados C.

El sistema es Toshiba Satellite A505, 4 gb de ram, 500 gb de HD.

El problema comenzó luego de una actualización fallida de la BIOS, es decir, se estaba actualizando arrancando desde un CD y en pleno proceso el sistema se apagó de repente a pesar de tener la batería al 100% y estar enchufada a la corriente.

Si bien luego inició y se ve la versión actualizada de la BIOS, posteriomente comencé a detectar que la temperatura del micro llega a 90 grados como si nada y se apaga si está así por 2 segundos o menos.

Desarmé el sistema, reemplacé la pasta térmica y sigue igual, al pie acompaño fotos.

Si la pongo a trabajar con el Movie Maker llega de nada a 90 grados, quizás en 6 segundos luego de tratar de compilar un video, no durante la edición del mismo, y se apaga de pronto sin más.

La solución temporal que encontré fue manejar las opciones de energía desde un plan de energía en Windows, es decir, pongo que el procesador sólo puede trabajar al 58% de energía y se mantiene algo estable.

La motherboard ya la cambié hace 5 meses y creo que deberé cambiarla ante el problema de que no se flashea bien la BIOS y no se si hay seguridad de éxito de qu epueda flasharlo bien nuevamente.

Van fotos de todos los procesos y manitores de temperatura: http://openhardwaremonitor.org/

Temperatura máxima:

Monitor máximo.jpg

Temperatura Mínima:

Monitor mínimo.jpg

Valores estables:

valores estables.jpg

Cómo estaba el procesador, pasta térmica y disipador:

2013-01-30_13-37-18_10_Buenos Aires.jpg

2013-01-30_13-38-03_444_Buenos Aires.jpg

2013-01-30_13-53-09_946_Buenos Aires.jpg

2013-01-30_13-53-19_334_Buenos Aires.jpg

2013-01-30_14-02-27_335_Buenos Aires.jpg

Saludos.

• 1. Re: Mi procesador eleva la temperatura a 90 grados C: Intel i3 330M.
          Néstor

Que raro que en el foro del fabricante del Micro no puedan darme orientación.

Slds.

• 2. Re: Mi procesador eleva la temperatura a 90 grados C: Intel i3 330M.
            tmsimmon

Hello Nestor, have you been able to update the BIOS?

Did they system work prior to your attemt to update the BIOS?

Is the thermal solution working? fan is not blocked?

Tjunction is 90C for the PGA package and the processor would shut down for thermal protection shortly after reaching that temp.

• 3. Re: Mi procesador eleva la temperatura a 90 grados C: Intel i3 330M.
              tmsimmon

Also is this a supported processor for this system?

What processor shipped with this Toshiba?

• 4. Re: Mi procesador eleva la temperatura a 90 grados C: Intel i3 330M.
                Néstor

Hi there Tmsimmon!

The processor of this system, indeed, is the Intel i3 330m, sold with this processor and no other. I at one time wanted to change the processor to an i7, but it was very expensive.
                About 5 months ago I replaced it because the previous motherboard was damaged video chipset similar problem, in fact, I am dedicated to this and replace the damaged laptop for work, I supposed to win a new notebook and good if I just should replace the Mobo.
                A Mobo that I bought at $ 125 (item code V000198150).
                Before I update the system worked smoothly until I wanted to upgrade my system to Windows 8 and MICROSOFT chat operator told me to see if my system was supported by Windows 8 should run a program should update checker but before the BIOS and video drivers. What if, due to the prevailing heat, the atmosphere was warm and on several occasions, in December, my system suddenly went out, so I decided to disassemble and clean the heat sink and fan. He was dirty and not so dirty, but I showed the photos.
                After I chat with the operator MICROSOFT, I visited the Toshiba page and download the BIOS file according to my Notebook model (A505-S6005 PSAT6U).
                As I had already heard the problems that can bring a bad BIOS upgrade, I would not do it from Windows and decided to create a bootable CD. I shut my system boot from the CD, I see that the upgrade process begins and a flashing sign saying that the system does not turn off. I saw on the screen something like writing block to block xxxxxx xxxxxx. Suddenly, without saying any announcement, the system was turned off completely.
                I already something I feared.
                I arrranco system again, and I see the Toshiba logo. I press F2, I access the BIOS, I see that I said earlier BIOS version 1.3 and now says 1.4, then the instructions said I had to press F9 and then F10, which I do.
                Restart the system and finish loading before Windows 7, then off. Thus for 5 times or less. Then I disconnected all the cables, I pull the battery, I press the power button (to download the entire plate) and certainly it loose, and I re-connect the power cord.
                Then he makes an attempt to turn, passes the BIOS logo and begin loading Windows 7, I hear the sound of the fan spinning very fast, then off suddenly. A few more tries and the system finally starts.
                What I see is that the fan is a long time if I ran on and Movie Maker, to compile a video, the fan was going at full speed and then turned off the system.
                Looking online solutions as achieve lower processor temperature reached a place that spoke to lower the percentage of processor power by a power plan, which now remains stable, although the problem of showing BSOD if I demand job processor. For example if I run Intel Processor Diagnostic Tool in power plan of 58% makes the whole process and reaches 84 degrees the processor, but if I do a 100% power is turned off even though the temperature does not reach 80 degrees, although can be in excess of 80 degrees and that the monitor you use, it is visible, the video has not updated since it was on video when the system was turned off.
                I did not run the BIOS update in Windows because I have a fear that the system unusable forever and I can not recover the BIOS as if not wanting to start over.
                I have the above motherboard, so you could replace the BIOS chip if necessary, but not if it's the solution.
                really do not know if it will be the processor that is having problems or the BIOS update was not reached and that is why they may be showing or misinformation or mishandling is anergy processor.
                In relation to whether the fan works, if it works without problems. Up to 60 degrees or sit, which is not whether it works, 60 to 70 degrees is barely audible turn, from 70 to 80 degrees is heard more and exceeding more than 80 degrees is heard loud spinning. To touch the system feels warm, now, being around 65 degrees C, both the keyboard and the side that is the processor, down, and the extended battery is detached the laptop off the table.
                You are currently at 60 degrees and has run FIREFOX (30 tabs or more), Outlook (Office), SKYPE.
                When the temperature rises much I close Firefox and low about 15 degrees but not now because it is between 60 and 65 degrees, which would be acceptable, but with 58% energy than the processor.
                Forgive my bad English, I used the google translate.
                Thanks for your concern.
                Best regards.

SPANISH

Hola!

El procesador de este sistema, efectivamente, es el Intel i3 330m, se vende con este procesador y no otro. Yo en algún momento quería cambiar el procesador a un i7, pero era muy caro.

Yo hace unos 5 meses reemplacé la motherboard porque la anterior estaba dañado el chipset de video por algún problema similar, a decir verdad, yo me dedico a esto y reemplacé la laptop dañada por trabajo, supuse que ganaba una notebook nueva y buena si yo sólo debía reemplazar la Mobo.

A esa Mobo la compré a 125 dólares (código del item V000198150).

Antes de hacer yo la actualización el sistema funcionaba sin problemas hasta que quise actualizar mi sistema a Windows 8 y un operador de CHAT de MICROSOFT me dijo que para saber si mi sistema era soportado por Windows 8 debía correr un programa chequeador aunque antes debía actualizar la BIOS y los drivers de VIDEO. Lo que si, debido al calor imperante, el ambiente estaba caliente y en varias oportunidades, en diciembre, mi sistema se apagaba de pronto, por lo que decidí desarmar y limpiar el disipador de calor y el ventilador. Estaba algo sucio y no tan sucio, más que las fotos que yo mostré.

Luego de yo chatear con el operador de MICROSOFT, Yo visité la página de Toshiba y descargué el archivo de BIOS de acuerdo al modelo de mi Notebook (A505-s6005 PSAT6U).

Como yo ya había escuchado los problemas que puede traer una mala actualización de la BIOS, yo no quise hacerlo desde Windows y decidí crear un CD booteable. Cierro todo mi sistema, inicio desde el CD, veo que comienza el proceso de actualización y un cartel titilando decía que no apagara el sistema. Yo veía en la pantalla algo así como escribiendo block xxxxxx a block xxxxxx. De pronto, sin mediar ningún anuncio, el sistema se apagó completamente.

Yo ya algo me temía.

Yo arrranco nuevamente el sistema, y yo veo el logo de Toshiba. Yo presiono F2, accedo a la BIOS, yo veo que antes decía versión de BIOS 1.3 y ahora dice 1.4, luego las instrucciones decían que había que presionar F9 y luego F10, lo cual hago.

Reinicia el sistema y antes de terminar de cargar Windows 7, se vuelve a apagar. Así durante 5 veces más o menos. Luego yo desconecto todos los cables, yo saco la batería, yo presiono el botón de encendido (para descargar toda la placa) y sin duda que lo suelto, y yo vuelvo a conectar el cable de alimentación.

Luego hace un intento de encender, pasa el logo de BIOS y al comenzar a cargar WINDOWS 7, yo oigo el sonido del ventilador muy rápido a girar, se vuelve a apagar de pronto. Unos intentos más y el sistema finalmente arranca.

Lo que observo es que el ventilador está mucho tiempo encendido y si yo corría Movie Maker, para compilar unos video, el ventilador se iba a toda velocidad y luego se apagaba el sistema.

Buscando soluciones en internet como lograr bajar la temperatura del procesador llego a un lugar que hablaba de bajar el porcentaje de energía del procesador mediante un plan de energía, lo cual ahora lo mantiene estable, aunque con el problema de mostrar BSOD si le exijo trabajo al procesador . Por ejemplo si corro Intel Processor Diagnostic Tool, en plan de energía de 58% hace todo el proceso y llega hasta 84 grados el procesador, pero si lo hago a energía 100% se apaga por más que la temperatura no llegue a 80 grados, aunque puede ser de que supere los 80 grados y que el monitor que uso, que queda visible, no haya actualizado el video puesto que fue en video cuando se apagó el sistema.

No volví a correr la actualización de la BIOS en Windows porque tengo temor de que el sistema quede inservible para siempre ya que no se como puedo recuperar la BIOS en caso de no querer arrancar más.

Yo tengo la motherboard anterior, por lo que se podría reemplazar el chip de BIOS llegado el caso, pero no se si será la solución.

verdaderamente no se si será el PROCESADOR que está teniendo problemas o la BIOS que no se llegó a actualizar y es por eso que o puede estar mostrando información errada o esté manejando mal la anergía del procesador.

En relación a si el ventilador funciona, si funciona sin problemas. Hasta 60 grados ni se siente, lo cual no se si funciona, de 60 a 70 grados apenas se oye girar, de 70 a 80 grados se oye más y superando más de 80 grados se oye que gira fuerte. Al tacto el sistema se siente tibio, ahora, estando alrededor de 65 grados C, tanto el teclado como del lado que está el procesador, abajo, y por la batería extendida está despegada la laptop de la mesa.

En este momento está a 60 grados y tiene corriendo FIREFOX (30 solapas o más), OUTLOOK (Office), SKYPE.

Cuando la temperatura se eleva mucho cierro FIREFOX y baja unos 15 grados aunque ahora no se porque está entre 60 y 65 grados, lo cual sería aceptable, aunque con 58% de energía en el procesador como máximo.

Perdona mi mal inglés, yo usé el google translate.

GRACIAS Por tu preocupación.

Saludos.

• 5. Re: Mi procesador eleva la temperatura a 90 grados C: Intel i3 330M.
                  tmsimmon

Have you tried to run the latest chipset.inf from Toshiba?

Did you repartition your hard drive? does it have a recovery partition with your old OS on it?

Many of these OEM have a recovery utility to get your system back to like it was new.

have you tried that?

• 6. Re: Mi procesador eleva la temperatura a 90 grados C: Intel i3 330M.
                    Néstor

Hi there TMSimmon!

What is chipset.inf?

I download BIOS files from http://www.csd.toshiba.com/cgi-bin/tais/support/jsp/modelContent.jsp?ct=DL&os=&category=&moid=2515202&rpn=PSAT6U&modelFilter=&selCategory=2756709&selFamily=1073768663#

I have my disk partitioned into two: in unotengo Windows 7 operating system and the other downloaded files and data in general, Outlook files, music, photos, etc..
                    I have no recovery utility because I receive this system, delete all previous backup and format the entire system into two parts.
                    The strange thing is that it is true that in Windows the temperature reaches 90 degrees, but in linux, with Ultimate Boot CD, if you get stressed the processor reaches 85 degrees, according UBCD. Just today got the latest version.
                    Just as I had been told that Windows often relates all data on the motherboard with the installation and when something is updated, as in this case, causes problems.
                    I see if I try to update the system. You need to do a clean update or reinstalling files step serves everything now.

And I have not tried reinstalling everything again.

Best regards.

SPANISH

Yo tengo mi disco particionado en dos: en unotengo el sistema operativo Windows 7 y el otro archivos que descargo y datos en general, archivos del Outlook, música, fotos, etc.

Utilidad de recuperación no tengo porque al recibir yo este sistema, borré todo, previo backup, y format todo el sistema en dos partes.

Lo raro es que es verdad que en Windows la temperatura llega a 90 grados, aunque en linux, con Ultimate Boot CD, si estreso el procesador llega a 85 grados, según UBCD. Justamente hoy bajé la última versión.

De igual manera ya me habían dicho que muchas veces Windows relaciona todos los datos de la motherboard con la instalación y cuando algo se actualiza, como en este caso, suele traer problemas.

Yo veo si intento actualizar el sistema. Es necesario hacer una actualización en limpio o sirve pisar los archivos reinstalando todo ahora.

Y no he probado reinstalando todo de nuevo.

Saludos.

• 7. Re: Mi procesador eleva la temperatura a 90 grados C: Intel i3 330M.
                      Néstor

Hi there!

I was thinking and stress test the processor with the utility did not with Parted Magic Ultimate Bood CD.

best regards.

• 8. Re: Mi procesador eleva la temperatura a 90 grados C: Intel i3 330M.
                        Néstor

Hi there!

Just I started my system with Ultimate Boot CD and try to stress the processor and will spent six seconds and the system was turned off. Windows not think it's because Linux runs in 4 seconds.

Best regards.

• 9. Re: Mi procesador eleva la temperatura a 90 grados C: Intel i3 330M.
                          Néstor

Ah, this is the report of Intel Processor Diagnostic Tool:

--- IPDT64 - rev  1.24.0.0 ---

--- Start Time: 02/21/2013 23:00:56---

--- Skipping Config ---

--- Reading CPU Manufacturer ---

Expected --> GenuineIntel

Detected --> GenuineIntel

Found --- Genuine Intel Processor ---

--- Temperature Test ---

Temperature Test Passed!!!

Temperature = 23 degrees C below maximum.

--- Reading Brand String ---

Detected Brand String:

Intel Core i3        M 330   2.13GHz

Brand String Test Passed!!!

--- Reading CPU Frequency ---

Expected CPU Frequency is --> 2.13

Detected CPU Frequency is --> 2.15604

CPU Frequency Test Passed!!!

--- FSB NOT Supported on this Processor ---

--- Running Base Clock test ---

Detected Base Clock --> 134

Base Clock test Pass ---

--- Running Floating Point test ---

Million Floating Points per Second, MFLOPS --> 144

Floating Point Test Pass ---

--- Running Prime Number Generation Test ---

Operation Per Second--> 1.99374e+006

Prime Number Generation Test Pass ---

--- Reading Cache Size --- 

- Detected L1 Data Cache Size --> 4 x 32

- Detected L1 Inst Cache Size --> 4 x 32

- Detected L2 Cache Size --> 1024

- Detected L3 Cache Size --> 3072

Cache Size Test Passed!!!

--- Determining MMX - SSE capabilities ---

--- CPU FEATURES DETECTION FOR ---

---        MMX SSE       ---

MMX         - MMX Supported -->    Yes

SSE         - SSE Supported -->    Yes

SSE2         - SSE2 Supported -->    Yes

SSE3         - SSE3 Supported -->    Yes

SSSE3         - SSSE3 Supported -->    Yes

SSE4.1         - SSE4.1 Supported -->    Yes

SSE4.2         - SSE4.2 Supported -->    Yes

--- MMX SSE - capabilities check complete ---

MMX Test Result --- PASS

SSE Test Result --- PASS

SSE2 Test Result --- PASS

SSE3 Test Result --- PASS

SSSE3 Test Result --- PASS

SSE4.1 Test Result --- PASS

SSE4.2 Test Result --- PASS

MMX SSE Testing Passed !!

--- Determining AVX AES PCLMULQDQ capabilities ---

--- CPU FEATURES DETECTION FOR ---

--- AVX/AES/PCLMULQDQ ---

AVX         - Advanced Vector Extensions Supported -->    No

AVX OS Support   - AVX Operating System Supported -->        No ---> No Test Required

AES         - Advanced Encryption Standard Supported -->    No ---> No Test Required

PCLMULQDQ     - Polys Carry-Less Multiply Supported -->    No ---> No Test Required

--- AVX AES PCLMULQDQ capabilities check complete ---

AVX Compare Test Result --- Not Tested

AES Test Result --- Not Tested

PCLMULQDQ Test Result --- Not Tested

No AVX AES PCLMULQDQ Tests required

--- Reading Memory Size ---

Detected Memory Size is --> 4.00GB

--- Integrated Memory Controller Stress Test ---

--- Integrated Memory Controller Stress Test Pass!!! ---

Integrated Memory Controller Test Pass!!!

Chipset          : Intel(R) 5 Series Chipset and Intel(R) 3400 Series Chipset

Chipset Stepping : B2

No device connected to PCI-to-PCI Bridge Controller

1 device connected to PCI Express Port 1

1 : Realtek PCIe FE Family Controller

1 device connected to PCI Express Port 2

1 : Realtek RTL8191SE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC

3 device connected to PCI Express Port 4

1 : Ricoh PCIe SD/MMC Host Controller

2 : Ricoh PCIe Memory Stick Host Controller

3 : Ricoh PCIe xD-Picture Card Controller

No device connected to PCI Express Port 5

No device connected to SATA Controller1

3USB devices detected

1 : Dispositivo compuesto USB

2 : Dispositivo de almacenamiento USB

3 : Dispositivo de entrada USB

2 device connected to Intel High Definition Audio Controller

1 : Realtek High Definition Audio

2 : Dispositivo de High Definition Audio

--- Platform Controller Hub Test Completed!!! ---

--- Querying for Intel(R) Integrated Graphics Device (IGD) ---

..Detected 8086 as Vendor ID on Device 2 on Intel(R) processor..

..Intel(R) Integrated Graphics Device Presence Detection Passed..

..2D Graphics Visual Display Passed..

..Graphics Visual Display Passed..

..Rotating Display Passed..

--- CPU Load ---

--- Load Level = 8

CPU Load Passed!!!

--- Temperature Test ---

Temperature Test Passed!!!

Temperature = 3 degrees C below maximum.

--- Test End Time: 02/21/2013 23:04:55---

• 10. Re: Mi procesador eleva la temperatura a 90 grados C: Intel i3 330M.
                            tmsimmon

I would suggest contacting Toshiba Support.

• 11. Re: Mi procesador eleva la temperatura a 90 grados C: Intel i3 330M.
                              Néstor

Hi there!

I already did it, but I did not attend because it is not under warranty (first the money and not the prestige).
                              In short I was told to take her to the nearest Toshiba in my country and I charged $ 20 to tell me
                              the problem of my system. according to the operator, if my system booted and displays the correct version of the BIOS would be fine. But not.

Best regards.

• 12. Re: Mi procesador eleva la temperatura a 90 grados C: Intel i3 330M.
                                Néstor

Hi there!

I I've changed the motherboard and the problem continues, it is clear that the problem was not the motherboard and if the processor.
                                At this point I was wondering if due to a bad BIOS update could produce a processor fault that only happens to stress it.
                                I used the Intel Processor Diagnostic Tool to test the processor and the system shuts down after 3 minutes.
                                I'm really confused.

Best regards.