6 Replies Latest reply on Oct 24, 2017 5:38 AM by SF6

NUC7i7BNH - Rumorosità ventola

bertaggiaalberto

Ho acquistato da alcuni giorni un NUC i7 è ho notato con mio disappunto che la ventola della CPU è sempre in funzione, provocando un fastidioso rumore di fondo, anche quando il carico di lavoro è in idle e la temperatura della CPU è circa 40 °C.

Cercando in altri forum ho seguito i consigli riportati e impostato nel BIOS la modalità "QUIET" per la ventola ma non porta nessun cambiamento.

Ho impostato allora in modalità, "BALANCE" le prestazione della CPU ma anche questo non ha portato modifiche.

Ho aggiornato il BIOS all'ultima versione disponibile (52)

Leggendo in altre richieste di supporto per questa problematica ho notato che dopo tutte queste impostazioni, non sortendo nessun effetto, si può presumere che sia un difetto del NUC.

Chiedo se posso effettuare altre verifiche per risolvere questo fastidioso inconveniente, perchè utilizzando prevalentemente il mio NUC come HTPC, questo rumore è veramente insopportabile.

Cordiali saluti

Alberto Bertaggia

SO: Windows 10 64 bit

HD: Samsung 960 PRO 512 Gb

RAM: 2x8 Gb Hyper X

• 1. Re: NUC7i7BNH - Rumorosità ventola
          SF6

If I understand correctly, your fan is too noisy?

Well unfortunately the default settings are making this little NUC unbearable noisy, even during low load scenarios. This "quiet" mode does not help either.

You might want to try setting up a "custom" profile.

I'd recommend:

Min Duty Cycle 0,27~0,31.

Min Temperature 79C

and 4% rise per every degree C above Min Temperature.

You have to set the same Duty Cycle for the RAM cooling profile as well.

Then it should be quiet.

• 2. Re: NUC7i7BNH - Rumorosità ventola
            bertaggiaalberto

Thanks for your quick reply.

I set the BIOS as shown, but the fan is always running.

Even for simple operations (web browsing), the CPU temperature is always around 45 ° C and the fan decreases and increases (max) continuously its speed.

With this setting I have checked that the maximum CPU temperature (79 ° C) has decreased but the fan noise is not lowered.

Is there any other evidence I can do?

Thank you

• 3. Re: NUC7i7BNH - Rumorosità ventola
              SF6

Could you upload a screenshot of the cooling settings you've set in BIOS?

• 4. Re: NUC7i7BNH - Rumorosità ventola
                N.Scott.Pearson

Here is a set of settings for you to try:

To get to this settings scene, in Visual BIOS select Advanced and then Cooling.

These settings should cause the fan to be turned off if the Processor and Memory temperatures are below 48c. If the temperatures go above this threshold, the fan will be turned on at 20%. From there, as temperatures rise, the fan will be sped up accordingly for Memory temperatures above 53c and processor temperatures above 63c. The fan will run at full speed for any processor temperature above 83 and any memory temperature above 73.

Hope this helps,

...S

• 5. Re: NUC7i7BNH - Rumorosità ventola
                  bertaggiaalberto

Thanks for your answer.

I made changes to the BIOS settings as shown.

The fan noise has decreased but the fan is always in operation because the CPU temperature is always above 48 ° C (54-55 ° C).

I ask if the CPU temperature is too high for normal operation (web browsing). When I open other programs, the temperature increases immediately above 75 ° C.

Can this cause problems over time?

Thank you

• 6. Re: NUC7i7BNH - Rumorosità ventola
                    SF6

You can really turn of the fan off option, it will only cause the fan to tun on and off periodically because it will never stay below 50°C for a long time.

Download the 32bit version of HWinfo and open the sensor's tab. In it you should find the fan speed which should read 2400 rpm during idle/ websurfing. You can adjust this with the minimum duty cycle.

The CPU's T_junction is 100°C, so anything below that is fine.